söndag 12 april 2009

Frågor för Ekobytet

Jag ska vara med i Ekobytet. Spännande. Så jag svarar på lite frågor här... =)

Vad pysslar du med? Sy/ virka/ sticka/ annat?
Jag syr mest men det händer att jag stickar. Dessutom pysslar jag med att skapa på andra sätt. Men det kanske inte hör hit =) Spinner också lite. Eller jag har nyligen lärt mig och inte gjort det på allvar. Har också provat att tova grejer.

Hur länge har du pysslat?
Hela mitt liv mer eller mindre. Satt i mammas knä när hon sydde när jag var liten. minns den första dockmössan jag sydde (med mammas hjälp) Men att sy på egen hand vet jag inte. Jag har alltid haft skaparbehov men när jag var yngre var det väl mest rita och sånt som jag gjorde. Ett tag skrev jag mest. Nu syr och fotar jag =) Men sy ja. har väl sytt mer på allvar och barnkläder i snart ett år. Började jobba på kupan förra våren och då började jag sy alla de grejer jag länge velat sy. Det första jag gjorde var en turkos klänning med en blommig giraff (finns bilder i nåt a de tidigaste inläggen) och sen började jag sy byxor. För tillfället syr jag mest jackor. Och nu har jag börjat få till dem precis så jag vill ha dem =) (Med helt raka sömmar och sånt =)

Har du barn? Vilken storlek?
Nej tyvärr. Men barnkläder vill jag gärna ha ändå. (Eller typ tygblöjor och sånt)

Vilken storlek har du själv?
Spelar ingen roll. Går jämt i Jeans ändå. Vill hellre ha grejer till hemmet. Eller typ mössor och vantar =)

Stilmässigt, vilket håll drar du åt? (70-tals retro/ vintageromantiskt/ stilrent ekologiskt?)

Gärna rätt stilrent. Inte så förtjust i att blanda olika mönster. Ett mönster och ett enfärgat tyg är snyggt. Gillar grejer som matchar varandra (ja om ni kollar på vad jag sytt så ser ni väl vilka kombinationer jag tycker är snygga =)

Vilka färger och mönster gillar du? Vilka material?
Gillar grönt rätt mycket. Och rött (och orange i rätt kombination). Och gärna basfärger som brunt, svart och grått.
Inte så förtjust i blått, lila och gult (om inte tillsammans med andra färger)
När det gäller material föredrar jag gamla tyger. Gärna bomull. eller ull. Gärna stadigt och slitstarkt. Men jag har också en viss förkärlek till mudd... =)

Vad skulle du vilja lära dig sy/sticka/ virka? Vad fattas i din mönster/ kunskapssamling?
Jag syr inte efter mönster... Sticka och virka funkar inte alls. Jag måste se hur man gör och luska ut det själv. Det enda jag skulle kunna tänka mig att sy efter mönster är nog broderier... Men inte av blommor... (I dont do flowers, om det inte är 70talsblommigt typ =) Eller gamla 60tals barnmönster typ. Med snygga bilder. Såna planerar jag att rama in och sätta på väggen... =)

Vad föredrar du, te eller kaffe?
Te. Gärna svart, gärna kryddigt. Kaffe dricker jag inte =)

Könstraditionellt, unisex eller genusmedvetet?
Japp. Inte så att jag inte tycker pojkar ska ha blommigt för det tycker jag de visst kan. Jag är inte heller så mycket för ryschpysch och volanger. Men lite lagom sött sådär på flickor kan jag gilla. Söta knappar och sånt. Men också unisex och så. Lite blandat sådär =)

Varför väljer du ekologiskt/ återvunnet hellre än nyproducerat?
För att det slängs så mycket saker varje dag. Saker som inte alls behöver slängas egentligen. Lägg ett par timmar på det och du får en grej som kan användas i många år till. Och för att det produceras så mycket skräp. Bara en sån sak som Mcdonaldsleksaker. Såna som barnen ändå inte leker med... Nej hellre lägger jag pengar på nåt dyrt och hållbart. Och ännu hellre köper jag det begagnat =)
när det gäller ekologiskt föredrar jag det för att n aturligt är bättre. Jag kör dock hellre naturellt. Eller iallafall när det kommer till vissa grejer. Jag har alternativa metoder för att tvätta både hår och kläder. Saker som inte innehåller en massa parfymer (som jag inte tål så superbra ändå) Jag skulle gärna köpa ekologisk mat. men ärligt talat har jag inte råd. Men jag ska försöka sluta med grejer som innehåller en massa skit och sånt i allafall (ok. Försöka. Man måste bara vänja sig av lite =)

Iallafall. Lite frågor. Och lite (eller mycket) svar =)

Inga kommentarer: